Advertisement

PlayStation.Community

2017.02.08. 21:44 Játékteszt
18 hozzászólás
Szerző: eszg_
Értékeld a cikket!
Az év egyik legjobb RPG-je szűkre szabott ruhában érkezik.

Mi jut eszedbe a "JRPG" szóról? A Compile Heart kiadó? Fodros ruhába öltözött kislányok, akik fejhangon sipítozva adnak elő olyan helyzetkomikumra épülő szituációkat, ami már Chaplin korában is vérciki volt? Követhetetlen sztori és a szivárvány minden árnyalatában pompázó unikornishányásos színvilág?
Bizony, a zsáner iszonyatosan nagy változáson ment keresztül az elmúlt generációban. Mint azt bizonyára észrevettétek, a PS3 korszak alatt a komoly JRPG-k szinte teljesen kihaltak, és a kósza Final Fantasy epizódok mellett az egyetlen klasszikus stílusú és egyenletesen magas színvonalat produkálni képes széria a Tales volt. A tradicionálisan fura címekkel megáldott játékokat a Bandai Namco részről-részre egyre tökéletesebbre csiszolta, így elvárható volna, hogy a Tales of Berseria a sorozat kvintesszenciája legyen. Hogy ez mennyire van így, az hamarosan kiderül...

Rögtön a Berseria egyik legkiemelkedőbb részével indítunk: a telivér flashbackekkel operáló sztori már az első, különösebb cselekmény nélkül csordogáló másfél órában magával ragad, ami főként annak köszönhető, hogy Namcoéknál megdöbbentően jól értenek az emberi érzelmek manipulálásához.
Adott egy Velvet nevű karaktert, aki szinte már-már túlzóan lelkes, emellett folyamatosan edz, hogy ő lehessen a legjobb Pokémon mester (vagy valami ilyesmi), a fennmaradó időben pedig öccsét istápolja, aki egy rejtélyes megbetegedésnek hála otthon poshad nullahuszonnégyben. Az öklendezősen tökéletes idillt aztán széttöri egy csapat vérfarkas támadása, öcsi kámforrá válik, csaj meg persze a keresésére indul, majd amikor kiderül, hogy az eltűnés mögött Velvet addig jó fejnek hitt mestere áll, a bársonyos csaj annyira bepöccen, hogy egy hatalmas démonkart növeszt magának.
Na jó, ez így ebben a formában nem teljesen igaz, de az tény, hogy a lány (fél)démonná változik, a megzakkant mester papol egy kicsit a nagyobb jóról és az áldozat szükségességéről, majd ugyanazzal a lendülettel böribe zárja Velvetet. Három év elteltével egy titokzatos maszkos illető kiszabadítja hősnőnket, aki érthető módon gigantikus méretű bosszúhadjáratba kezd egykori mestere ellen...
Akármennyire is klisésen hangzik a fenti sztori, a tálalás olyan zseniális, hogy a cselekmény szempontjából teljességgel jelentéktelen részleteket is igazi öröm átélni és szinte sajnáltam, amikor a kisvárosi tötyögést felváltotta a tényleges játék. A Berseria legnagyobb érdeme, hogy az erős sztorihoz még durvább játékmenetet sikerült rittyenteni. Mint ismeretes a Tales címek nem a klasszik' körökre osztott harcrendszert használják, hanem egy valós idejű, jóval akciódúsabb variánst, mely kétségtelenül most érte el mindenkori csúcsát. Minden küzdelem egy körvonallal bekerített arénában zajlik, ahol a négy PlayStation gombbal szabadon csépelheted az ellenfeleket... már ameddig van rendelkezésre álló Soul pontod. Ezek gyakorlatilag azt jelzik, hogy mennyi ideig tudsz támadni folyamatosan, ha ugyanis zéróra csökken a számuk, csapásaid egy félig leeresztett lufi hatékonyságával fognak bírni, ám annál nagyobb pofonokat fogsz kapni opponenseidtől. A Soul mérő automatikusan töltődik, ha nem használsz támadást vagy védekezést, de az ellenfelektől is el lehet szedni őket szedni, ha kellő ügyességgel csépeled őket, ami valós stratégiázási lehetőséget csempész az amúgy helyenként kissé átláthatatlan haddelhaddba.
A harcrendszer különlegessége, hogy mind a négy akciógombhoz a saját szájízed szerint legózhatsz össze egy kombó-sorozatot, ami már önmagában rengeteg lehetőséget ad szó szerint a kezedbe, ha pedig ehhez még hozzávesszük, hogy ellenfelenként változik kire melyik támadás a leghatásosabb, könnyen látható, milyen elképesztő mélységgel bír a játék ezen része is. Amennyiben rendelkezel elég Soul ponttal, akkor a jobb vállgombbal útjára indíthatsz egy különösen erős kombót (ilyenkor Velvet pölö' előrántja az addig lefáslizott démoni kezét és így csapkodja az ellent), mely mindig egy letaglózóan durva pofonnal ér véget, így ha körbevesznek, vagy erősebb oppononsekkel találkozol, érdemes előszeretettel élni is ezzel a lehetőséggel. Csapattársaid a csaták során teljesen automatikusan cselekednek, de ha nem vagy megelégedve a hatékonyságukkal,, vagy csak simán egy meghatározott támadást akarsz használni, egyetlen gombnyomással leválthatod az éppen irányított karaktert, ami elsőre nem tűnhet túlságosan nagy cuccnak, viszont ha ráérzel teljesen új taktikákat nyit meg előtted.

A szabadon összeállítható támadások mellett felszerelési tárgyaknál is miriádnyi lehetőség áll rendelkezésre: egyrészt a ha sokáig használsz egy-egy eszközt, akkor el tudod tanulni annak képességét, másrészt pedig ha már kellene egy új páncél vagy kard, de nem találtál a fegyverboltban számodra megfelelő példányt, akár fejlesztheted a már meglévő offenzív eszközöket, mégpedig a más fegyverek szétszereléséből keletkező nyersanyagokkal. A tápolható fegyverek mellett szintén a DIY szellemiség keretein belül saját magadnak főzhetsz ínycsiklandó fogásokat, melyek az elfogyasztást követő csatában garantálnak különféle bónuszokat. Az opcionális dialógusok ezekhez mérten csupán habot jelentenek a képzeletbeli tortán: a térkép mindig jelzi, hogy az adott helyszínen kikhez tartoznak a fontosabb beszédtémák, ám ezek elolvasása nagyrészt rád van bízva. Persze a hagyományoknak megfelelően rengeteg infót a dolgok állásával kapcsolatban csak ezen infórmorzsák által tudhatsz meg, így érdemes meghallgatni az utolsó átlagember mondandóját is, hátha pont ő segíthet majd ráérezni a cselekmény rejtett mélységeire.
A rajongók örömére a Tales of Berseria választható angol és japán hangsávval rendelkezik, melyből kivételesen most az angol is teljesen korrekt módon került kivitelezésre, így hasonlóan igényes élményt kapsz akármelyiket is válaszd. Szintén a pozitívumok közé sorolható a Dark Souls III és a Star Ocean játékok muzsikájáért felelős Motoi Sakuraba soundtrackje, mely mindig az adott helyszínhez maximálisan illő és kivétel nélkül dúdolás-kompatibilis dallamokba bővelkedik.
A végére maradt a feketeleves: a videók alapján gondolom egyértelmű, hogy bár a grafika roppant stílusos és van pár valóban szép helyszín, a PS4 potenciálját semmilyen formában nem használja ki a játék, ami gondolom annak köszönhető, hogy japánban elérhető a cucc PS3 verziója is, így gondolom fejlesztésnél nem lehetett maxra csavarni a látványt. Szintén zavaró, hogy bár a Berseria üdítően régi vágású, néhány szempontból túlságosan is az: az ilyen játékokban sajnos gyakran előforduló, „tereptárggyal szemben egy helyben futás” így 2017-re már végtelenül fárasztóvá vált, nem is beszélve arról, hogy bizonyos helyszínek lehangolóan sivárak.

Ugyan amint látjátok a játéknak vannak hibái, régi vonalas RPG rajongóknak és az emészthetőbb szerepjátékokra vágyóknak a Tales of Berseria maga lesz a legalább 50 órán keresztül tartó Kánaán, én pedig a magam nevében elkezdtem intenzíven várni a következő – remélhetőleg az előző generációt már teljességgel maga mögött hagyó Tales címet, ami egy kicsit modernebb körítéssel a PS4 legmeghatározóbb RPG-jévé válhat majd...

(A játékot partnerünk, a Cenega Hungary biztosította tesztelésre. Köszönjük! Megvásárolható támogatónk, a Konzolok Szervize budapesti boltjaiban, vagy webshopjából a kék linkre bökve gyorsan és kényelmesen meg is rendelhető.)
Olvasói vélemények
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
18. eszg_  Szerkesztő
2017.02.13. 14:39:53
LV13
Válasz 14. persuid üzenetére:
Bizony, kis türelmet kérnék még hozzá vagy 3 másik játéktesztben vagyok most benne könyékig. :)
Jól vagyok, nagyon köszönöm.
17. persuid  PlayStation.Community tag
2017.02.12. 10:01:44
LV3
Csak PS4-re lesz,hivatalosan is megerősítették.

http://gematsu.com/2016/12/legend-heroes-trai[...]

Itt találsz pár screenshot-ot is a játékról!
Anri,you are the breast...I mean the best
16. mitsuhiko  PlayStation.Community tag
2017.02.11. 14:28:47
LV1
Válasz 14. persuid üzenetére:
Remélem még az is eljut vitára európába (vagy lesz pc verzió, ha addigra már kihal a vita, de talán nem)
asia.playstation.com www.play-asia.com
15. Sora  Kingdom Hearts & Koei Fan
2017.02.11. 08:23:51
LV19
Válasz 10. martin üzenetére:
Már épp ideje volt. :)
Mia San Mia
14. persuid  PlayStation.Community tag
2017.02.10. 19:45:37
LV3
Válasz 11. eszg_ üzenetére:
Tényleg?!
Ez de jó hír,ennek nagyon örülök!!!
Köszönöm!
Nekem a kedvenc JRPG-m lett...remegve várom a híreket a III.-ról ami már PS4-re jön majd ősszel...egyelőre csak Japánban.
Anri,you are the breast...I mean the best
13. persuid  PlayStation.Community tag
2017.02.10. 19:42:31
LV3
Válasz 10. martin üzenetére:
Ez nagyon így van! :)
Anri,you are the breast...I mean the best
12. eszg_  Szerkesztő
2017.02.10. 13:34:37
LV13
Válasz 9. mitsuhiko üzenetére:
... és akkor végre eljövé a JRPG kánaánja és az ember örülé ennek nagyon. :)
Jól vagyok, nagyon köszönöm.
11. eszg_  Szerkesztő
2017.02.10. 13:32:50
LV13
Válasz 2. persuid üzenetére:
Trails of Cold Steel II-ről hamarosan egy játékteszt képében mi is meg fogunk emlékezni. ;)
Jól vagyok, nagyon köszönöm.
10. martin  Főszerkesztő
2017.02.10. 08:38:03
LV27
Most aztán kárpótolják a JRPG rajongókat.
Ezt most kimondtam, vagy csak gondoltam?
9. mitsuhiko  PlayStation.Community tag
2017.02.09. 18:06:48
LV1
+1
Válasz 2. persuid üzenetére:
Igen, de eszg azt hogy "PS3 korszak alatt a komoly JRPG-k szinte teljesen kihaltak" arra értette, hogy a ni no kuni és a 2012ben megjelent tales of graces F előtt semmi érdemleges jrpg nem volt ps3ra, azt is úgy kellett kikönyörögniük a rajongóknak hogy nyugatra is jöjjön

https://www.youtube.com/watch?v=ktQP316tLLY

ha valaki azt mondja nekem 2010 környékén hogy 2017ben ni no kuni 2ről, persona 5ről, nagygépes dragon quest 11ről, kingdom hearts 3ról, ff7 remakeről (sőt shenmue 3ról) lehet beszélni, meg pcre is jönnek jrpgk, én körberöhögtem volna.
asia.playstation.com www.play-asia.com
8. persuid  PlayStation.Community tag
2017.02.09. 17:40:35
LV3
Válasz 7. Red13 üzenetére:
A Berseria kenterbe veri a Zestiria-t minden szempontból,de még a Xillia-t is.Szerintem próbálkozz meg vele!
Anri,you are the breast...I mean the best
7. Red13  PlayStation.Community tag
2017.02.09. 16:40:27
LV4
Válasz 5. persuid üzenetére:
CSak azért kérdeztem, mert számomra a Zestiria volt a sorozat mélypontja, és a Xiliát se kifejezetten szerettem. Ez meg sajnos nagyon hasonlít mindkét játékra, ezért is ódzkodok tőle.
6. Onimushaman  Szerkesztő
2017.02.09. 13:41:52
LV24
Válasz 5. persuid üzenetére:
Kimaradt az egész széria, így tuti nem vettem volna észre.
señor
5. persuid  PlayStation.Community tag
2017.02.09. 13:17:39
LV3
Ez persze személyes vélemény:a Zestiria-ban Tales of...részekhez képest gyengébb karakterek,a fegyver- és páncélfejlesztés túl volt bonyolítva,kevesebb tartalom és mellékág és nem utolsósorban az egyik fő karaktert,akivel a sorozatot reklámozták is,kivették a cast-ból, úgy hogy nem is tér vissza.Ezt azért utólag egy dlc-vel orvosolták,amiből kiderül mi lett a sorsa.Ez rövid ideig ingyenes volt,most már fizetős.
Anri,you are the breast...I mean the best
4. Onimushaman  Szerkesztő
2017.02.09. 12:49:49
LV24
Válasz 2. persuid üzenetére:
Ez engem is érdekel, mert 80% off van japános játékokra store-on. 15 dodó a Zestiria.
señor
3. Red13  PlayStation.Community tag
2017.02.09. 12:21:08
LV4
Válasz 2. persuid üzenetére:
Miket küszöböltek ki?
2. persuid  PlayStation.Community tag
2017.02.09. 11:40:44
LV3
Én maximálisan meg vagyok elégedve a játékkal,nem okozott csalódást.Rendesen meg van pakolva tartalommal is,és sikerült kiküszöbölni a Zestiria által a sorozaton ejtett sebeket.

Egy kis megjegyzés még:PS3-on volt még egy nagyon komoly JRPG, a Legend of Heroes:Trails of Cold Steel I-II, ami Vita-ra is kijött.Suikoden mélységű sztori és világ,tonnányi tartalommal,remek szereplőkkel.Kötelező a JRPG rajongóknak.
Anri,you are the breast...I mean the best
1. Onimushaman  Szerkesztő
2017.02.09. 08:17:44
LV24
Egy RPG nálam a harcrendszeren könnyen elbukhat, legyen bármilyen jó a története. Inkább másoljanak le egy működőt, mint kísérletezgessenek, majd 50-100 órát szenvedjen vele a játékos.
señor
1 / 1 oldal
‹‹  ‹  1  ›  ››
TALES OF BERSERIA
Bandai Namco
Látványosság:
Átlagos
Játszhatóság:
Szavatosság:
Zene / Hang:
Kiemelkedő
Hangulat:
8/10
Pozitívum
Magával ragadó történet, okosan felépített harcrendszer, fülbemászó zenék
Negatívum
generációs grafika, néhol élettelen helyszínek, robotikus mozgás

MARTIN BELESZÓL
A tesztet olvasva az jutott eszembe, milyen furán gondolkodnak a játékfejlesztők. Itt most a harcrendszer működésére utalok: gyakorlatilag mintha ugyanazt olvastam volna, amit legutóbb a Superdimension Neptune VS Sega Hard Girls tesztjében is. Valahogy mindig kötelező valamiben, ami éppen menő, vagy divatos, egymást majmolni... Ez persze nem vált a Berseria kárára, ettől még király game, csak megjegyeztem... elmerengtem.